SIMULAATTORI VS AUTO
Yhteistyössä Cap-Autokoulu
> > > cap.fi
Viime vuoden loppupuolella kerroin blogissani aloittaneeni autokoulun, mutta silloin olin tosiaan vasta aloittanut, ja käynyt muutaman teoriatunnin. Ensimmäinen ajotuntikin oli silloin vasta tulossa. Toki snäpissä olen pitänyt nyt seuraajiani ajantasalla ajotuntien suhteen, mutta itseasiassa en ole kertonut MILLÄ olen ajanut.
Ilmoittauduin nimittäin aivan uudelle henkilöautokurssille, jonka nimikin on ”Perusvaihe 2.0 (uusi aika)”. Mitä tämä sitten mahtaa tarkoittaa?
Kyseessä on siis TÄYSIN UUSI JA MODERNI opetusmenetelmä, jossa puolet ajotunneista ajetaan ajosimulaattorilla. Kyllä, ihan totta. Minunkin mielestä se kuulosti alkuun vähän hullulta, mutta hetken aikaa mietittyäni, sekä ensimmäisen simulaattoritunnin jälkeen muutin mieltäni täysin. Sehän on oikeastaan aivan loistava keksintö, ja autokouluni onkin ainoa suomalainen autokoulu, joka sitä tarjoaa!
Ensimmäiset yhdeksän ajotuntia ajoin siis tuon näköisellä simulaattorilla, sekä siihen lisäksi vielä pimeänajon. Sen jälkeen vasta tartuin oikean auton rattiin ja lähdin liikenteeseen ajamaan.
Mitä mieltä itse olin tästä? Simulaattori vs auto?
Mielestäni oli paljon turvallisempaa ajaa alkuun simulaattorilla, kuin että olisin heti joutunut lähtemään oikealla autolla liikenteeseen panikoimaan. Sain rauhassa, omaan tahtiin ensin totutella ajamista simulaattorilla, ilman turhaa stressaantumista. Koen, että tämä oli itselleni oikeasti toimivampi vaihtoehto!
Lisäksi mielestäni simulaattorissa on vielä yksi ominaisuus, joka vie voiton oikeisiin ajotunteihin nähden. Jokaisella ajotunnillahan on omat aiheet. Normaalilla ajotunnilla opettaja joutuu vähän etsimällä etsimään näitä tilanteita oppilaalle, mutta simulaattoritunnilla tietokone järjestää näitä tilanteita perä toisensa jälkeen. Jotenkin pystyin helpommin simulaattorilla sisäistämään tunnin aiheen, ja osasin sitten jälkeenpäin liikenteessä käyttää näitä oppeja.
Jaan teille vielä kaikkien simulaattorituntieni tulokset:
Tasa-arvoiset risteykset: 92% (onnistusmisprosentti)
Eriarvoiset risteykset: 98%
Kaistan valinta ja vaihtaminen: 84%
Valo-ohjatut risteykset: 94%
Yksisuuntaiset kadut: 74%
Poikkeuskäännökset: 98%
LA ja RV-kaistat: 83%
Maantieajo: 97%
Pimeän ajo: 85%
Nyt autokouluni onkin jo siinä vaiheessa, että minulta puuttuu enää yksi ajotunti sekä inssi, jotka molemmat onkin jo itseasiassa maanantaina! Jänskättää, mutta olen kyllä aika luottavaisin mielin. Pitäkää kuitenkin mulle peukkuja pystyssä, mä kerron heti maanantaina, kuinka kävi! 😉