Hello Iceland!

Matka keskelle lumen ja jään valtakuntaa. Vaikka tuosta Islannin reissusta on takana pian pari viikkoa, ehdin nyt vasta ihan ajatuksella paneutumaan asiaan blogitekstin verran. Arki on ollut loman jälkeen kiireistä opintojen jatkuessa, sekä uuden perheenjäsenen myötä. Kyllä! Viikko takaperin meidän perheemme kasvoi yhdellä viiksekkäällä nenällä ja neljällä pehmoisella, pienellä tassulla. Jo syksyllä suunnitelmissa oli ollut toisen kissan hankkiminen Almalle kaveriksi, ja joululomalla kävimme sitten katsomassa karvavauvaa Vaasassa saakka. 16.1. tämä pieni rakkauspakkaus sitten muutti meille. Rodultaan hän on american curl, ja ristimänimi Viljo oli keksitty jo ennen pennun näkemistä. Alma ja Viljo – aikamoinen parivaljakko. 🙂 Pennusta tulen jatkossa kirjoittelemaan hieman enemmän ihan omassa postauksessaan, mutta eihän tätä malttanut olla mainitsematta. <3

SAMSUNG CSC

Olin tosiaan jo syyskuussa suunnitellut antavani Markukselle joululahjaksi miniloman. Pyysin häntä jo etukäteen varaamaan pitkän viikonlopun vapaaksi heti tammikuun alusta, ja aloin sen jälkeen itse pohtimaan matkan kohdetta. Aluksi ajatukset olivat romanttisesti mm. Pariisissa, mihin itse rakastuin heti ensimmäisellä visiitillä vuosia sitten. Olemme kuitenkin molemmat tahoillamme käyneet siellä ennenkin, ja olisi hauskaa päästä viemään hänet sellaiseen maailmankolkkaan, missä hän ei olisi aikaisemmin vielä ollut. Oltiin joskus heitelty ajatuksia ilmaan, että vitsi miten makeaa olisi päästä joskus käymään Islannissa! Jotenkin sitä lomat on sitten aina kuluneet joko Berliinissä tai Barcelonassa, ja kevään reissukin on suunnitteilla johonkin lämpimään. Päätin siis klikkailla meille samantien lennot ja hotellit Reykjavikista. BOOM. Joululahja ostettu jo syyskuussa. Arvatkaa vaan oliko vaikea pitää salaisuus? 😀

Maltoin kuin maltoinkin säästellä yllätystä jouluaattoon asti, ja lahja taisi olla mieleinen innostuksesta päätellen. Hän oli kuulemma ajatellutkin jotain matkaa, mutta esimerkiksi kylpylään tai jotain vastaavaa. Olin myös buukannut meille valmiiksi Eldingin valaidenkatselumatkan sekä vuokra-auton, jotta pääsisimme kätevästi kiertelemään kaupunkia ja lähinurkkia. Keflakin kansainvälinen lentokenttä sijaitsee lisäksi yli 50km päässä Reykjavikista, joten omalla autolla liikkuminen oli huomattavasti kätevämpää. Taksi lentokentältä Reykjavikiin olisi kustantanut arviolta 120e, ja vuokra-auto pe-ma 157e. Vaikea arvata kumman valitsimme? 😉

Perjantaina saapuessamme oli jo ilta, joten päätimme ottaa rauhakseen hotellilla. Olin varannut meille huoneen aivan keskustassa sijaitsevasta Skuggi Hotelista, joka oli avattu vasta viime syyskuussa. Sisustus oli tyylikästä, pelkistettyä tummaa designia ja palvelu erinomaista. Iso plussa myös todella kattavasta aamiaisbuffetista – ei mitään pelkkää perinteistä paahtoleipää, mihin monesti joutuu tyytymään maailmalla matkustaessaan. Pyysimme saapumisiltanamme hotellin henkilökuntaa suosittelemaan meille jotain todella priimaa ravintolaa, ja he varasivat meille pöydän Grillmarkadurinnista. Nautimme hyvistä drinkeistä sekä tasting menusta, joka piti sisällään mm. valasta, kalaa, lammasta, sekä ehkä eeppisimmän jälkiruoakalautasen mitä olen ikinä syönyt. Ehdottomasti 6/5. Suosittelen. Jos satutte Reykjavikiin, syökää täällä!

Seuraavana päivänä lähdimme heti aamiaisen jälkeen kiertämään Golden Circle-reittiä. Tämä pitää sisällään mm. Þingvellir-luonnonpuiston, geysireja sekä Gullfloss-vesiputouksen. Näimme myös mannerlaattojen erkanemiskohdan ja söimme lounasta hauskassa maatilaravintolassa. Koska kuuluisa Blue Lagoon-kylpylä oli suljettu remontin vuoksi, ajelimme retken lopuksi rentoutumaan kuumaan lähteeseen Secret Lagooniin. Tää on ehdottomasti myös niitä must-juttuja Islannin reissulla. Siellä pienessä pakkasessa hyppäät höyryävään, +40 lämpimään lampeen keskellä ei mitään! 😀 Mieletöntä!

Isoin yllätys mulle oli Islannissa ehdottomasti luonto. Tiesin suurinpiirtein millaista maastoa on odotettavissa, mutta silti laakeus ja puuttomuus yllätti. Vastaavia vuoria ei myöskään ole tullut missään maailman kolkassa. Ehdimme reissun aikana tosiaan kierrellä vain Reykjavikin lähiympäristön sekä kolmannen päivän viettää valasaluksella. Sieltä saimme ihastella delfiinejä, pyöriäisiä sekä erästä pientä valaslajia. Kaupungista löytyi myös toinen toistaan parempia ravintoloita, mikäli oli vain valmis hieman syömisestään maksamaan. Hintatasoltaan Islanti on omasta mielestäni about samoissa kuin Suomi, ehkä hieman alhaisempi joissain jutuissa. Sää helli meitä koko viikonlopun ajan, ja saimme nauttia +2 asteen lämpötiloista ja auringonpaisteesta – hyytävästä tuulesta huolimatta. Melko lämmintä verrattuna tähän viimeaikojen Siperiaan täällä kotimaassa.. 😀

SAMSUNG CSC
Islanninhevosia <3
Kansallispuistossa
Gullfloss
Geysir

Suunnitelmissa on ehdottomasti palata Islantiin uudelleen, ja jatkaa maan kiertämistä autolla. Sen verran kokonaisvaltaisen vaikutuksen jo pelkkä yksi viikonloppu meihin teki.

Nyt lähden hipsimään kohti Mäkelänrinteen uimahallia – pyysin siskoani tekemään mulle ohjelman tämän illan uintitreeneihin (kyllä, meikäläinen palaa altaaseen taas pitkästä aikaa :D). Vaikka omaa uintitaustaa tosiaan on kilpauintiajoilta puolen elämän verran, jotenkin omien treenien vetäminen tuntuu vähän löysäilyltä nykyään ja ne on helpompi lopettaa kesken. On ihan hauska pyytää jotakin toista välillä suunnittelemaan ohjelma, ja siskoni (myöskin vanha kilpauimari) väänsikin sellaisen muutamassa minuutissa. Yritän ottaa uinnin nyt säännölliseksi osaksi treenejäni, sillä kyseessä on paitsi erittäin kokonaisvaltainen ja hyvä liikuntamuoto – se myös on oikeesti aika kivaa, kun vauhtiin pääsee! 😉

Rentoa sunnuntai-iltaa kaikille, pus!